dilluns, 6 de juny del 2011

Primera sessió



Activitat 1: Comences una nova assignatura, quina és la teva sensació?, quines emocions et desperta?

Iniciem un nou semestre i amb aquesta unes noves assignatures, les quals ens desperten en el nostre interior tota una sèrie d’emocions, de pessigolles a l’estómac i amb aquestes un gran nombre d’incògnites sense resposta. Personalment estic molt esgotada físicament i un poquet menys psicològicament ja que gairebé no hem tingut temps per realitzar una desconnexió del nostre recalentat cervell. Però no me queixo, el dia que deixem de créixer en els camps personal i professional, haurem mort. Precisament la principal característica de la vida és l’evolució, el canvi, no aturar mai de créixer d’explorar, de sorprendre’ns de gaudir de la vida, curta i fràgil però a la vegada intensa, magnífica i gratificant.

En fi, acabem d’iniciar aquesta assignatura, en la qual tractarem d’aprofundir en la psicologia de les emocions. Penso que aquesta matèria és d’aquell tipus de les quals mobilitzen un canvi profund en el teu interior, rompent parets, guiant-te per obrir el nostre punt de mira i els propis horitzons de la comprensió del que ens envolta i del que portem a dintre, part que a sovint deixem de banda i desatesa sense cap tipus de compassió. Personalment, em sento bastant il•lusionada, ja que crec que els continguts que treballarem a l’assignatura la qual s’anomena “Desenvolupament i educació socioemocional en la primera infància” ens resultaran molt útils en la nostra vida personal i professional.

D’altra banda, un altre raó per la qual em sento entusiasmada i alegre per embarcar-me en aquesta aventura acadèmica és perquè des de que tinc ús de raó sempre m’ha apassionat el camp de la psicologia, la manera a través de la qual troben explicació i tracten de cercar solucions i guies del comportament humà i els motius o les variables que provoquen aquests. A més a més, trobo que la seva aportació resulta d’un valor inestimables en les ciències humanes i de manera destacada per guiar en la nostra intervenció i tasques d’ensenyament als infants.

També vull destacar que iniciar aquesta assignatura em genera en certa mesura inquietud i nervis, encara que vull destacar que tinc grans expectatives en relació aquesta. Potser un dels aspectes que més em preocupa és la idea de realitzar un bloc amb tantes entrades, i donant tanta informació personal, però suposo que com en totes les àrees, són aspectes que aniré superant a través de l’esforç, la iniciativa i la il•lusió.



Quines són per a tu les emocions primàries, aquelles que ens ajuden a preservar l’espècie.
Les emocions són la resposta humana al que ens succeeix al nostre voltant. Aquestes són de caràcter innat, ja que estan lligades al instint de supervivència i de conservació de l’espècie. Personalment penso que les emocions primàries de l’ésser humà són les següents:



- Estima: emoció que provoca en la persona acceptació i aprecio cap a una. Aquest sentiment vincula a amb altres persones, fent que tinguin cura i es preocupin les unes de les altres. Aquesta és la base de la supervivència de l’espècie humana, ja que provoca la unió entre dues persones per tenir descendència i a la vegada perquè aquestes cuiden dels membres menors de l’espècie.
- Alegria: emoció que provoca una eufòria en la persona a causa d’un fet o situació positiva. Aquest sentiment compensen els moments de tristesa i ira.
- Tristesa: emoció que provoca decaïment i uns sentiments negatius. Aquesta pot ser provocada per un desengany o una pèrdua. Els símptomes que presenten són decaïment, apatia, negativitat, etc.
- Por: emoció instintiva humana que posa alerta i aguditza al màxim tots els sentits. Aquesta permet guarir-se dels possibles perills o situacions amenaçants.
Després de llegir la lectura “Emocions primàries i la seva alquímia” he pogut comprovar que encara que anava un poc encaminada, les meves definicions eren un poc incompletes. Un aspecte general de totes les emocions són que evolucionen amb el pas del temps, amb la maduració dels infants i l’entorn en el qual es creixen.



Pel que fa a l’emoció de l’amor és el sentiment que permet la superació de la individualitat i la soledat, per formar part d’un grup. Aquesta és la primera emoció que sentim i gràcies a la qual ens unim a una persona amb la qual tenim descendència i tenim cura d’aquesta encara que requereix un gran esforç. Aquesta emoció es pot donar segons dues variants:
- Unió simbiòtica: aquest esta caracteritzat per la submissió d’un membre a l’altre persona, el qual el protegeix i el dirigeix. Aquest és un tipus d’amor immadur. aquest és el tipus d’amor que estableixen mare i fill en els primers anys de vida, el qual es basa en els principis “ estimo perquè m’estimen i t’estimo perquè et necessito”
- Amor madur: caracteritzat pels principis “et necessito perquè t’estimo i m’estimes perquè t’estimo”. Aquest es basa en el respecte i l’acceptació de l’altre persona respectant la integritat de l’altre.



Així doncs, les característiques comunes d’un amor madur són; l’amor i la preocupació activa per l’altre persona; la responsabilitat respecte l’altre persona; el respecte i el reconeixement de la individualitat única de l’altre persona i el coneixement i acceptació d’aquesta amb les seves peculiaritats.


L’amor que han de tenir els pares cap als fills ha d’estar basat en la incondicionalitat, la paciència, la tolerància i fomentar l’autonomia de l’infant. Per concloure, cal destacar que l’egoisme i l’amor propi no signifiquen el mateix, ja que un sols experimenta plaer al rebre i l’amor propi és estimar-se a un mateix tant com als altres, gaudint de donar-los amor.
En quant a l’a tristesa, és el sentiment que provoca la pèrdua de sensació de plaer, la desmotivació la disminució acusada d’activitat. L’extrem patològic d’aquesta és la depressió. Aquesta te la funció de cridar l’atenció dels altres. Cal que diferenciem entre:


- Tristesa: pèrdua, desgràcia, contarietat que impedeix fer possible els meus desitjos provocant sentiments negatius d’allunyar-se, passivitat...
- Compassió: sentiment negatiu que ens provoca una altre persona per simpatia.
- Malenconia: sentiment negatiu de passivitat les causes del qual resulten desconegudes. Aquesta sorgeix per una mala elaboració de les penes que portem a dintre a causa de la ràpida resolució de les emocions negatives que ens exigeix la societat per torna a la normalitat i la producció quan abans millor.
- Desemparament: la falta de companyia que impedeix la realització dels nostres desitjos i provoca sentiments de pèrdua i desesperança.
- Nostàlgia: la llunyania dels ser estimats i voler retrobar-se amb aquests
- Resignació: es caracteritza per l’acceptació de la pèrdua o d’impediment de la realització dels nostres sense cap lluita. Aquesta pot provocar sentiments de desesperança i calma.


Les causes que poden provocar tristesa en els infants són la falta d’afecte, la separació materna o paterna provocada per distintes causes, la pèrdua d’un ser estimat. Una bona manera d’expressar-la és a través del plor
Sobre els sentiments de la por, aquests es caracteritzen per ser una emoció vital i molt necessària per la supervivència de l’espècie i dels éssers humans. Aquests són els encarregats de transmetre’ns que ens trobem en una situació amenaçant i per tant ens hem de protegir o fugir d’aquesta potencial situació perillosa.


Algunes de les causes que provoquen temor són les coses desconegudes, situacions mal viscudes en el passat. Aquestes van evolucionant i moltes d’aquestes desapareixen amb la maduració de l’infant, es reprimeixen els aspectes somàtics i es produeix la negació d’aquest sentiment. Aquesta emoció segons els patrons culturals d’occident ha esta reprimit, ja que l’expressió d’aquest suposava motiu de burla i debilitat. Hem de procurar que els infants expressin les emocions de por i que les provoquen, ja que si són reprimides poden desencadenar en fòbies i terrors profunds. Hem de comprendre el temor com un fet quotidià el qual no ha de ser negat, sinó que hem de conviure-hi.

Pel que fa als sentiments de la ira, aquests estan caracteritzats per ser resposta natural que sorgeix des del més profund de l’ésser humà quan aquest sent que li estan faltant al respecte i no el deixen avançar. Aquesta és una de les emocions l’expressió de les quals resulta més explosiva, l’expressió de la qual resulta alliberada en forma d’agressivitat, encara que aquesta pot ser expressada de manera diferent depenent de cada persona i cada context sociocultural. Cal que diferenciem entre els següents conceptes:


- Ira: aquesta es dóna quan sentim que es vulneren els nostres drets bàsics, autoestima o dignitat. El malestar es produeix amb la presència de la persona causant
- Enuig: irritació lleu produïda per un obstacle o malestar lleu.
- Furia: obstacle, ofensa o amenaça que impedeix la realització dels conseqüció dels nostres desitjos.


L’infant sent aquesta emoció quan es sent amenaçat o frustrat davant una negativa o la incapacitat de realitzar alguna cosa que se’ls demana. És necessari que deixem als infants que expressin aquesta emoció, per tal que no derivi en un altre tipus de resposta més perjudicial per la persona. L’expressió d’aquesta anirà evolucionant amb la conseqüent maduració de l’infant.
En quant a l’alegria, aquesta és una emoció caracteritzada pel sentiment positiu que provoca complir les nostres expectatives i desitjos.. aquesta comporta un benestar físico-biològic.
Les persones amb caràcter optimista tenen la predisposició a sentir alegria, però l’alegria també pot ser una sensació puntual que provoqui gran excitació i satisfacció. Aquesta emoció és de caràcter volàtil, en canvi la felicitat és més profunda. Aquesta s’aconsegueix a través de la generositat, autenticitat, coherència i esforç.
Totes aquestes a més a més d’estar presents en tots els éssers humans, tenen unes expressions somàtica universals en tots els éssers humans, sense que importi la seva nacionalitat, cultura, sexe... en aquest vídeo de podem observar de forma clara quines són les expressions facials bàsiques de cadascuna d’aquestes emocions.



Bibliografia
- http://www.ugr.es/~acero/fm/Las%20emociones.pdf
-
http://www.slideshare.net/didacticAAA/emociones-denificin-y-clasificaciones
-
http://www.youblisher.com/p/97036-Emociones-basicas/
- Capítol “l’ Alquímia de les emocions”.


- Nene rabia: http://www.google.es/imgres?imgurl=http://jotambe.txiki.es/wp-admin/images/nen%2520rabia.jpg&imgrefurl=http://www.jotambe.txiki.es/%3Fp%3D166&usg=__qkHhogY1dWkJ0-4BcBWnZL81WOc=&h=289&w=953&sz=91&hl=ca&start=170&sig2=hc2u-l37bAmrXgpRgG8FrA&zoom=1&tbnid=oBIwpjaLOrqdhM:&tbnh=54&tbnw=179&ei=1wjtTeWZCNGu8QO2wO2KAQ&prev=/search%3Fq%3Dnen%2Bplorant%26um%3D1%26hl%3Dca%26biw%3D1259%26bih%3D606%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&biw=1259&bih=606&iact=rc&dur=452&page=10&ndsp=18&ved=1t:429,r:13,s:170&tx=92&ty=48
- Nen plorant: http://www.google.es/imgres?imgurl=http://3.bp.blogspot.com/_vbLkIatGJm8/SqlkbnZdaaI/AAAAAAAAC5U/gyWJXW1vpLc/s400/nen%2Bplorant.jpg&imgrefurl=http://forums.ccrtvi.com/viewtopic.php%3Fp%3D1465058%26sid%3D4882c483d9ca7fddd3c026904e7c6a17&usg=__TtWxR6bC31o9dk3eWEAlsA5a9Ok=&h=266&w=400&sz=16&hl=ca&start=0&sig2=f8ut7pUU1KJBLBqbALnODA&zoom=1&tbnid=pCsvF5sAd2JmXM:&tbnh=148&tbnw=201&ei=OArtTc_-IsWx8gO7vtygAQ&prev=/search%3Fq%3Dnen%2Bplorant%26um%3D1%26hl%3Dca%26biw%3D1259%26bih%3D606%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=156&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:3,s:0&tx=133&ty=81
- Infant alegre: http://www.google.es/imgres?imgurl=http://orioltarragocosta.files.wordpress.com/2010/11/nen-alegre.jpg&imgrefurl=http://orioltarragocosta.wordpress.com/page/3/&usg=__oYnzXunC8rUOzMSs46_gZDyKNZk=&h=329&w=495&sz=38&hl=ca&start=0&sig2=a8TgXytqvFb-Tuw_XRF7Aw&zoom=1&tbnid=hIJhMehgGsIWEM:&tbnh=138&tbnw=185&ei=mQrtTaKUL8yv8QOmh4yBAQ&prev=/search%3Fq%3Dnen%2Balegre%26um%3D1%26hl%3Dca%26biw%3D1259%26bih%3D606%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=0&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=127&ty=57
- Nen amb por: http://www.google.es/imgres?imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_FQI1kj_7H7I/S3MEyMzGlKI/AAAAAAAAAxc/mgDNANaRDC4/s320/nino-miedo-4.jpg&imgrefurl=http://blog-psicologia-blog.blogspot.com/2010/02/domina-tus-miedos.html&usg=__SvmWxwUPrEMEdlIF2VSVDvPdlwo=&h=226&w=320&sz=8&hl=ca&start=138&sig2=-quIpI9Xm2KihDQ_bQgKMQ&zoom=1&tbnid=nc5eUZ4lxayZFM:&tbnh=139&tbnw=194&ei=vgvtTdroPMq28QOT5LygAQ&prev=/search%3Fq%3Dni%25C3%25B1o%2Bcon%2Bmiedo%26um%3D1%26hl%3Dca%26biw%3D1259%26bih%3D606%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=241&vpy=124&dur=2761&hovh=180&hovw=256&tx=177&ty=123&page=8&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:138&biw=1259&bih=606
- Nen amor: http://www.google.es/imgres?imgurl=http://www.educarhoy.com.mx/fotos_articulos/img_1_1247752672_!cid_image001_jpg%4001C9F907.jpg&imgrefurl=http://www.educarhoy.com.mx/index.php%3Fsecc%3D25%26n_secc%3DCalidad%2520Educativa&usg=__el_8Tjvo8QXH9cffCg_GMtC4SbA=&h=287&w=350&sz=12&hl=ca&start=0&sig2=uJzIBzJsCFcHzk7p5L66Eg&zoom=1&tbnid=zNWWMisxotTSAM:&tbnh=145&tbnw=177&ei=aAztTbPJF9Ky8QO-g9WnAQ&prev=/search%3Fq%3Dni%25C3%25B1o%2Bamor%26um%3D1%26hl%3Dca%26biw%3D1259%26bih%3D606%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=312&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:18,s:0&tx=67&ty=76

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada