dilluns, 6 de juny del 2011

Tercera sessió

Comentari vídeo "The baby human"

Aquest vídeo m’ha resultat molt interessant i mol il•lustratiu, ja que admet que tenia escassos coneixements en referència al nadó humà i els seu desenvolupament emocional. Penso que aquest és un camp molt complex a la vegada que molt interessant. Per aquest motiu m’ha agradat molt i m’ha sorprès en molts d’aspectes. A més a més, cal destacar que la temàtica que tracten no sols resulta interessant per els estudiats d’educació, psicòlegs o persones implicades en l’àmbit educatiu, sinó que aquest desperta ha despertat el interès de part de la meva família (la professió dels quals no consisteix el la formació o treball amb els infants), amb els quals he gaudit de tornant-lo a veure.


L’únic aspecte amb el qual no he quedat satisfeta ha estat els experiments que realitzen als infants ja que amb la finalitat de recollir coneixements, penso que han sotmès als nens a algunes proves que no resultaven agradables pels infants. aquest ha estat l’aspecte que menys m’ha agradat.
En definitiva, penso que aquest vídeo ens ha aportat un gran volum de coneixements exposats de manera clara i molt il•lustrativa el desenvolupament del nin des dels primers mesos de vida fins als dos, tres anys aproximadament.

1. Quins aspectes trobes interessants i reforcen el que ja sabies?


Els aspectes que m’han resultat molt interessants però des qual ja en tenia coneixement són que els infants Te la capacitat d’expressar un gran ventall d’emocions. Els dos primers anys de la vida de l’infant són un remolí d’emocions: sorpresa, frustració, ira, alegria. Amb posterioritat apareixen les anomenades emocions morals, que són l’orgull, la vergonya i el botxorn.
La manera en la qual s’enfronten a aquestes emocions depèn en gran mesura del temperament amb el qual neixen i les persones que es troben al seu voltant, les quals modelen, canvien i ajuden a evolucionar el caràcter de l’infant. La manera en la qual els pares tracten el caràcter del seu fill els ajuda a controlar les seves emocions i el dona estratègies per controlar una àmplia gamma d’emocions.


Un altre aspecte del qual ja en sabia, era que el llenguatge ajuda al nadó a expressar el seu repertori emocional. Encara que degut a les limitacions d’aquestes estructures del llenguatge, no poder expressar-se amb total claredat, qüestió que provoca que els adults no entenguin a la primera explicació el missatge, provocant frustracions en els infants.

2. Quins aspectes t’aporten nous coneixements?


Aquest documental m’ha aportat un gran nombre de coneixements nous. Alguns dels aspectes que he descobert en aquest són que Existeix un tipus de comunicació molt senzilla entre els progenitors i els infants des dels primers mesos de vida. El recent nascut sols expressa com a emocions grunyits i les cares involuntàries que posa. Els seus sentits encara són confusos, però respon a les carícies de sa mare i en gaudeix.

En el primer mes de vida es produeix el somriure com a acte reflex. Però durant els següents mesos podrà expressar una àmplia gamma de sentiments que anirà refinant al llarg de la seva vida. el seu desenvolupament emocional anirà determinant-se segons les primeres relacions amb sa mare. sentir-se estimat i segur. A partir del primer mes de vida, el nadó comença e expressar un somriure, sobretot si s’ho passa be amb algú conegut. Quan somriu, aquest atreu l’atenció de les persones adultes i es produeixen les interaccions. Sense aquesta persona amb la qual relacionar-se, el nadó tardaria més en somriure. Aquest primer contacte és vital per un desenvolupament emocional saludable.
A partir dels 3 mesos, es produeixen uns canvis molt significatius en la vida dels infants. aquest esta preparat per comunicar-se i interrelacionar-se amb l’entorn. En aquest moment apareix el somriure social, com a resposta a l’atenció, invitació a jugar. En aquest moment, es dóna una nova etapa, una obertura a la sociabilitat, mare i fill sortiran i es relacionaran més, ja que l’infant ja hi està preparat. L’infant coneix nous entorns, nova gent, interactua amb altres persones, diferents al seu cercle més proper.
Encara que no ho paregui, un infant de tres mesos te un repertori d’emocions: sorpresa, plaer, frustració i ira.


Als 4 mesos, encara que el seu vocabulari emocional sigui limitat, no te problemes a l’hora d’expressar els seus sentiments. Aquesta s’expressa a través de distints tipus de plor. Aquests són importants per la supervivència del nadó i les mares acaben acostumant-se a les expressions emocionals del seu fill i responent de manera adequada.
El nadó reconeix la cara de sa mare i diverses investigacions han demostrar que són capaços de reconèixer les emocions en sa mare a les 12 setmanes, en altres dones desconegudes unes setmanes després i molt temps després les dels seus pares. Aquest fet es degut a la major expressivitat facial de les dones.

Les emocions són el primer llenguatge entre pares i fills, aquest els permet la comunicació abans de que els infants desenvolupin la parla. Cada interacció que el nen realitza amb el món exterior rep una resposta emocional, però no tots els infants reaccionen de la mateixa manera, ja que aquesta resposta depèn de la naturalesa de cada infant i del seu temperament. A alguns infants els agrada una major estimulació que als altres, depenent del seu caràcter. La quantitat d’estimulació ha de determinar-se segons les indicacions de l’infant els quals els pares solen reconèixer. Així doncs indicis som que el nadó miri a un altre costat indica que es sent angoixat per tal quantitat d’estímuls.


Manifestacions de la ira, l’alegria i la por
Segons el temperament de cada infant, provoca que responguin d’una manera o d’una altre a uns estímuls (alegria, por...) aquest aspecte esta relacionat amb l’activitat cerebral. Investigadors han comprovat que els infants amb major activitats al lòbul frontal dret mentre que els infants que presenten un temperament més enèrgic presenten una gran activitat en el lòbul frontal esquerre. A més a més, diversos estudis han mostrar que els infants amb un tipus de caràcter als 4 mesos mostraran el mateix als 12 i als 24 mesos.

A més a més, diversos estudis han demostrat que l’obediència als progenitors per part d’un infant no depèn de la disciplina com a única variable, sinó que el caràcter d’aquest n’és una variable molt determinant a l’hora de fer-li cas als adults. Encara que aquestes reaccions de l’infant davant de l’entorn poden ser modificades amb l’ajuda d’una pare comprensiu i pacient. Així doncs, aquest caràcter infantil no determinarà el futur caràcter de l’infant. La resposta que el progenitor li dóna a l’infant és un factor importat a l’hora de modelar els caràcter del nen.
Una d’aquestes estratègies que empren els progenitors amb els seus fills és el desviament de l’atenció, de manera instintiva li esta ensenyant una estratègia per autoconsolar-se. Però quan la mare no està present els infants regulen les seves emocions a través de distraccions externes o gràcies a alguns tipus d’estratègies pròpies (experiment realitzat en infants de 8-9 mesos).
Als dos anys els infants tenen una sèrie de recursos per tal de gestionar les situacions que els creen temor, per superar-les els infants han adquirit una sèrie de recursos per superar aquestes situacions com pot ser cantar una cançó. El llenguatge ajuda al nadó a expressar el seu repertori emocional. Encara que degut a les limitacions d’aquest, no poder expressar-se i que els adults entenguin a la primera el missatge pot provocar frustracions.
Les eines a les quals recorren els infants en les situacions difícils per guiar-se si l’adult no està present o no esta disponible, depèn del seu temperament. Trobem diferents maneres d’expressar la frustració: el plor, l’enfocament metòdic i pacient i la rabieta. Cada infant te el seu estil propi a l’hora de controlar les emocions i segons el temperament que tinguin les suportaran millor o pitjor.
A mesura que l’infant creix, les seves emocions també van evolucionant, adquirint més matisos, però encara trobem un gran ventall d’emocions que encara no han experimentat, aquestes són les anomenades emocions morals.


3. Quina funció compleixen les emocions morals?


Les emocions morals són les emocions de caire més complex que apareixen una vegada el nen ha adquirit l’autoconsciència a l’edat de 18 mesos per primera vegada. A partir d’aquest moment comencen a aparèixer diferents tipus d’emocions més complexes tal i com el botxorn, la vergonya i l’orgull. Aquestes tres emocions morals presenten distints tipus d’expressió, depenent també del temperament del nen. Aquestes estan relacionades amb un tipus de posicionament davant la vida (marcat pel context sociocultural en el qual es troben) i comencen a marcar uns valors morals.

El vídeo del qual he realitzat el comentari és el següent:




Videos tu.tv

Bibliografia emprada
http://www.inprf-cd.org.mx/pdf/sm3003/sm300301.pdf
http://www.tu.tv/videos/baby-human-sentir

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada